Aktsomhetsvurdering 2025
1. Om åpenhetsloven
Åpenhetsloven har som formål å fremme selskapers respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan den enkelte virksomhet håndterer eventuelle negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold.
Loven gjelder større virksomheter som hører hjemme i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge. Større virksomheter defineres som de som oppfyller minst to av følgende kriterier:
- salgsinntekt: 70 millioner kroner
- balansesum: 35 millioner kroner
- gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk
2. Aktsomhetsvurdering for AutoSync
2.1. Generell selskapsinformasjon
AutoSync er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,4 millioner norske bilister som kunder. Vi krever inn over åtte milliarder kroner hvert år, fra mer enn 1,9 millioner aktive kjøretøy. I en tid hvor både betalings- og transportvaner er i endring har vi i AutoSync som mål å gjøre hverdagsøkonomien enklere for bilister i hele Norge.
2.2 Organisasjon
AutoSync er et datterselskap av Fremtind Forsikring, som er eid av SpareBank 1, DNB og Eika gruppen. AutoSync er EETS-godkjent og er sertifisert etter ISO 9001:2015. Virksomheten er organisert på følgende måte per 30. juni 2025:
2.3. Driftsområde
AutoSync driver utstedervirksomhet med hovedkontor i Oslo, Norge. Selskapet har en avdeling av kundesenteret gjennom samarbeidspartner Senor med kontor i Beograd, Serbia. I tillegg til bombrikken som fungerer i bominfrastrukturen i Norge, har vi lansert AutoSync Europa som en enkel og effektiv betalingsløsning for veiavgifter og bompasseringer i Danmark og resten av Europa for tyngre kjøretøy. Løsningen innebærer bruk av en egen GPS-brikke montert i kjøretøyet. Brikken fungerer i 14 land: Danmark, Tyskland, Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Frankrike, Ungarn, Italia, Polen, Portugal, Slovakia, Spania, Sveits. For denne betalingsløsningen samarbeider AutoSync med MP Mobility Skandinavia som har hovedkontor i Narvik, Norge. Bombrikkene produseres i Norge hos vår samarbeidspartner Norbit som har hovedkontor i Trondheim og produksjon av brikker på Røros.
2.4. Retningslinjer og rutiner
Potensielle negative konsekvenser av brudd på grunnleggende menneskerettigheter som selskapet har mulighet til å påvirke vil først og fremst være knyttet til selskapets HR- og innkjøpsfunksjon, samt tjenester/systemer/produkter som leveres av leverandørene vi har inngått avtale med. Gjennom vår ISO 9001:2015-sertifisering har vi etablert retningslinjer og rutiner for selskapets mest kritiske prosesser, samt planmessig oppfølging og evaluering av disse.
Nedenfor følger en oversikt over det viktigste AutoSync gjør for å begrense / forhindre negative konsekvenser:
-
- Månedlig risikovurdering som rapporteres til selskapets styre
- Månedlig leverandørevaluering av relevante leverandører
- Signatur fra våre leverandører bekrefter at de og deres underleverandører skal ha anstendige arbeids- og lønnsbetingelser
- Følger etiske retningslinjer fra Fremtind (morselskapet)
- Varslingsrutiner for kritikkverdige forhold
- Hendelsesregistreringssystem med påfølgende hendelseshåndtering
- Beredskapsplan
- Produksjon av brikker skjer i Norge der vi er trygge på arbeidsforholdene.
- Innhentet aktsomhetsvurdering fra de leverandører vi har avtale med.
- Ved avtaleinngåelse med nye leverandører vil det settes krav til at leverandør kan fremlegge aktsomhetsvurdering.
2.5. Potensielle negative konsekvenser og risiko
-
2.5.1. Eksisterende leverandører og partnere
-
- Kundeservicetjenester
AutoSync har hatt selskapet Senor som langsiktig partner innen kundeservice siden 2015. Avtalen ble inngått som en offentlig anskaffelse og ble revidert av Oslo kommune i 2017 og ekstern revisjon i 2019 (Deloitte). De siste årene har serbiske myndigheter fått kritikk for å bevege seg bakover når det gjelder rettsikkerhet, menneskerettigheter, mediafrihet og ytringsfrihet. Dette kan innebære en risiko for negative konsekvenser for vår samarbeidspartner Senor (Kilde: https://fn.no/land/serbia#Samfunnogpolitikk-2).
- Prosjekttjenester
Som ledd i AutoSyncs langsiktige strategi har vi etablert en betydelig utviklingsorganisasjon underlagt selskapets prosjektenhet. Her er det innleid flere konsulenter gjennom en rammeavtale med Sopra Steria, som har hovedkontor i Oslo.
2.5.2. Kunder
AutoSync har kunder som kjører langtransport, og dermed kommer fra, eller kjører gjennom, potensielle høyrisikoland i Europa. VI har også kunder som kommer fra land med høyere risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
2.5.3. Geopolitisk situasjon
Styreformer og den politiske situasjon i enkeltland er egnet til å påvirke leverandører AutoSync samarbeider med. Oversikt over den geopolitiske risiko og selskapets motstandsdyktighet prioriteres. AutoSync og morselskapet gjør kontinuerlige vurderinger av hvordan endringer i verdensbildet påvirker verdikjeden, og gjør nærmere undersøkelser ved plutselig endringer i risikobildet for brudd på menneskerettigheter. I situasjoner hvor vi ikke får tilfredstillende informasjon vurderes ulike tiltak som krav om dokumentasjon, fysisk tilstedeværelse og kontroller, eventuelt terminering. Fremtind-konsernet ser hen til internasjonalt anerkjente prinsipper og UN Global Compact. Dette er innarbeidet i policier og rutiner, også hos AutoSync som datterselskap.
-
2.6. Tiltak
-
2.6.1. Iverksatte tiltak
-
- Kundeservicetjenester
Gjennom 2024 og 2025 har AutoSync fortsatt sitt tette samarbeid og oppfølging av samarbeidspartner Senor både gjennom fysisk tilstedeværelse i Beograd, kontroll av teknisk utstyr og medarbeiderundersøkelser. Gjennom slik tett oppfølging mener AutoSync risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er lav. Selskapet er compliant med EU-direktiver for tjeneste utført utenfor EØS, og er ISO sertifisert ihht 9001 og 27001, samt miljøsertifisert ihht ISO standard 14001.
- Kunder
AutoSync gjør løpende vurderinger av hvorvidt vi kan påvirke risiko for negative konsekvenser for våre kunder. Eksempelvis vurderer vi behov for sperring av avtaler eller om vi skal unngå å inngå avtale.
- Prosjekttjenester
AutoSync har i 2024 etablert eget arbeidslokale i direkte tilknytning til våre egne kontorlokaler for innleide prosjektressurser til selskapets utviklingsorganisasjon. Slik har vi god kontroll på arbeidsforholdene også for store deler av de innleide ressursene.
- Varsling
AutoSync har en ekstern varslingskanal der kunder, leverandører, ansatte, og andre kan rapportere om kritikkverdige forhold på en sikker måte. Muligheten for å varsle ligger tilgjengelig på AutoSync sine nettsider gjennom et varslingsskjema. Varselet mottas av AutoSync. Det behandles fortrolig og identiteten gjøres ikke kjent for flere enn det som er nødvendig for den videre behandlingen av saken. I varslingskanalen er det også mulig å varsle anonymt ved å ikke fylle ut kontaktopplysninger.
2.6.2. Planlagte tiltak
I det videre arbeid etter åpenhetsloven har AutoSync økt fokus på systematisk og objektiv leverandøroppfølging. Gjennom 2025 skal selskapet utarbeide «Code of conduct» som både setter krav til våre ansatte, og eksterne partnere og leverandører.