Generelle betingelser for privatpersoners bruk av produkter fra AutoSync AS   

Gjelder fra 01.01.2026   

(«Avtalen»):   

1. Definisjoner    
1.1 Selskapet: Selskapet er i denne sammenhengen AutoSync AS. Selskapet tilbyr flere typer produkter knyttet til bil- og mobilitetstjenester, samt betaling av bompenger og ferjetransport.    
  
1.2 Kunden: Kunden er den privatpersonen som inngår Avtalen med Selskapet.    
  
1.3 Produkt: Samlebetegnelse for de produkter og tjenester som Selskapet til enhver tid tilbyr og som reguleres av særlige produktvilkår i tillegg til disse generelle vilkårene. En oversikt over Produktene Selskapet tilbyr finnes på Selskapets nettsider.   
   

2. Generelle betingelser     
2.1 Avtalen utgjør de generelle betingelsene som gjelder ved bruk av alle Selskapets Produkter.     
   
2.2 Denne Avtalen gjelder for deg som Kunde og Selskapet som leverandør av Produktene. For å være en Kunde må du være 18 år eller eldre. Kundens tilgang til Produktene er personlig. Dersom Kunden gir tredjeparter tilgang til Produktene, er Kunden rettslig, økonomisk og faktisk ansvarlig for at bruken skjer i tråd med Avtalen.   
   
2.3 Det gjelder egne produktvilkår for de ulike separate Produktene Selskapet leverer. Disse særlige vilkårene går ved motstrid foran de generelle avtalebetingelsene. Kunden kan knytte ett eller flere kjøretøy til Avtalen, og velge ulike Produkter for de enkelte kjøretøy. Produktene kan brukes parallelt. Dersom Kunden har flere Produkter samtidig, gjelder de respektive produktvilkårene særskilt for hvert kjøretøy og Produkt. Gjeldende og oppdaterte avtalebetingelser finnes på Selskapets nettsider.   

3. Inngåelse av avtale     
3.1 Avtalen trer i kraft og er gyldig fra det tidspunktet du som Kunde har registrert deg hos Selskapet.   

4. Selskapets plikter og rettigheter    
4.1 Selskapet leverer Produkter på selvstendig basis eller opptrer som en formidler av Produkter mellom Kunden og Operatører eller andre tjenesteleverandører.    
   
4.2 Selskapet har rett og plikt til å kreve inn betaling fra Kunden for alle Produkter som registreres og tilordnes Kundens løpende avtaleforhold med Selskapet.     
   
4.3 Selskapet kan stille krav om økonomisk sikkerhet fra Kunden så lenge kravet er basert på dokumentasjon om Kundens betalingsvilje og betalingsdyktighet, og står i rimelig forhold til den økonomiske risikoen Kunden utgjør for Selskapet. Selskapet kan eksempelvis stille krav om at Kunden innbetaler et depositum eller forskudd, eller at Avtalen skal knyttes mot et betalingskort hos Kunden.    

5. Kundens plikter og rettigheter    
5.1 Kunden er ansvarlig for at alle opplysninger knyttet til Avtalen til enhver tid er korrekte. Kunden skal gi Selskapet riktig og fullstendig informasjon som er nødvendig for at Selskapet, Operatørene eller tjenestetilbyderne skal foreta korrekt avtalehåndtering og prising av Kundens benyttelse av Produktene.    
   
5.2 Endring av Kundens opplysninger skal umiddelbart meldes til Selskapet via Selskapets elektroniske kundeside eller ved å ta kontakt med kundeservice. Kunden er pliktig til å informere om blant annet endringer av kontaktinformasjon og endringer av kjøretøyopplysninger knyttet til Avtalen med Selskapet. Selskapet har rett men ikke plikt til å endre opplysninger som Kunden har registrert på Avtalen i tråd med informasjon som Selskapet innhenter fra offentlig tilgjengelige registre og systemer.    
   
5.3 Kunden forplikter seg til kun å bruke Produktene i tråd med deres formål og funksjon.   
  
5.4 Kunden kan endre valgt Produkt til et annet Produkt maksimalt én gang per kalendermåned. Endringen trer i kraft fra første dag i påfølgende måned, med mindre annet er skriftlig avtalt med Selskapet. Selskapet kan avslå forespørsler om hyppigere produktbytte dersom dette anses som urimelig ressurskrevende eller i strid med hensynet til korrekt fakturering og avtaleforvaltning.  

6. Priser, betaling og fakturering   
6.1 Se de til enhver tid gjeldende takster, gebyrer og priser på Selskapets nettsider. Øvrige Operatører og tjenesteleverandører har egne kanaler for kunngjøring og endring i sine takster og priser.   
   
6.2 Betaling for Produktene og bruk av tjenestene skal skje i henhold til Kundens valgte betalingsmetode så lenge metoden støttes av Selskapet. De ulike betalingsmetodene som tilbys av Selskapet er tilgjengelig på kundesidene.   
   
6.3 Ved innbetaling av faktura skal Kunden benytte betalingsinformasjonen på den enkelte faktura. Kunden er selv ansvarlig for at innbetaling gjøres til oppgitt kontonummer med riktig angitt KID-nummer. Dersom Kunden oppgir feil kontonummer eller KID-nummer ved innbetaling, vil betalingen ikke bli registrert som betalt av Selskapet.   
   
6.4 Hvis Kunden ikke betaler innen forfall, har Selskapet krav på forsinkelsesrenter i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven).   
   
6.5 Kunden er selv ansvarlig for at oppgitte opplysninger er riktig og fullstendig. Uriktige opplysninger fritar ikke Kunden for betalingsansvar, med unntak for feil som skyldes Selskapet.   
   
6.6 Dersom Kunden velger å motta faktura på papir ilegges et administrasjonsgebyr. Administrasjonsgebyret for papirfaktura ilegges ikke dersom Selskapets fakturadistributør må sende faktura per post som følge av tekniske problemer ved utsendelse av elektronisk faktura.   
    
6.7 Kunden er kjent med at Selskapet kun utbetaler tilgodehavende over NOK 20.   

7. Endringer i Avtalen    
7.1 Selskapet kan gjøre endringer i Avtalen, priser og Produkter, for eksempel som følge av økt tjenestetilbud fra Selskapet, endrede muligheter i teknisk infrastruktur, endringer i leverandørers tilbud og vilkår, eller ved endringer i rammevilkår fra offentlige myndigheter. Endringer kan ikke stride mot ufravikelig lovgivning, slik som Utstederforskriften.   
   
7.2 Mindre endringer vil informeres om på Selskapets nettsider. Selskapet plikter å varsle Kunden ved vesentlige endringer senest fire uker før endringene trer i kraft. Ved slike endringer vil Kunden varsles på den e-postadresse som er oppgitt under Avtalen. Kunder som ikke ønsker å akseptere endringer kan si opp avtalen, se punkt 13 under.   

8. Personvern   
8.1 Kundens personopplysninger skal behandles i samsvar med den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning. Selskapet kan behandle personopplysninger med det formål å kreve inn betaling fra Kunder for benyttelse av Produktene i henhold til Avtalen. Selskapet kan i tillegg behandle personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre Avtalen med Kunden, eller i samsvar med Kunden sitt avgitte samtykke til kommunikasjon.   
   
8.2 Selskapet kan også motta, behandle og dele personopplysninger for å oppfylle avtale Kunden har inngått med Selskapets samarbeidspartnere, som for eksempel banker og andre distributører, knyttet til bruk av Produktene, dersom samtykke er gitt ved inngåelse av en slik avtale.    
   
8.3 Personopplysninger kan også utleveres når det foreligger et gyldig behandlingsgrunnlag i henhold til lov eller forskrift, for eksempel når Politiet ber om opplysninger etter straffeprosessloven eller til statistikk og forskningsformål.   
   
8.4 Kunder som har inngått Avtale skal ha tilgang til Selskapets elektroniske kundeside. Formålet med kundesiden er å gi Kunden en oversikt og mulighet til å administrere sitt kundeforhold.   
   
8.5  Kunden har rett til å kreve innsyn i personopplysninger som blir behandlet av Selskapet i henhold til personvernforordningen artikkel 15, og til å kreve retting av mangelfulle opplysninger i henhold til personvernforordningen artikkel 16. Kunden kan også be om sletting av personopplysninger i den utstrekning dette følger av personvernforordningen artikkel 17.   
   
8.6 For å kunne gi personlige og relevante tilbud og kommunikasjon, lagres og benyttes opplysningene kunden gir selskapet, kundens betalings- og fakturahistorikk, bruksmønster og dersom relevant informasjon fra offentlige registre. Ved bruk av personopplysninger til øvrige analyseformål benyttes disse på anonymisert og aggregert nivå. Data hvor direkte identifiserende verdier er endret kan brukes til forskningsformål.    
  
Mer informasjon om personvern, og hvordan Selskapet håndterer personopplysninger finnes i Selskapets personvernerklæring.  
    

9. Systemvedlikehold   
9.1 Mindre systemendringer som ikke forventes å skape driftsforstyrrelser eller utilgjengelighet gjøres fortløpende uten at Kunden varsles om dette.   
   
9.2 Selskapet skal så langt som mulig ikke foreta planlagt vedlikehold i på de mest kritiske perioder og/eller tidspunkt for flertallet av Kundene, med mindre det er strengt nødvendig.   

10. Ansvarsbegrensning   
10.1 Selskapets ansvar overfor Kunden er begrenset til refusjon av urettmessig ilagt/fakturerte Produkter. Selskapet kan ikke holdes ansvarlig for noe øvrig tap, skade eller kostnad som oppstår som følge av Kundens bruk av Produktene eller manglende tilgang til slike. Denne ansvarsbegrensningen gjelder likevel ikke ved grov uaktsomhet eller forsett utvist av Selskapet.    

11. Kommunikasjon og klage   
11.1 Henvendelse fra Kunde kan sendes til Selskapet via selskapets kundeservicekanaler. Kontaktinformasjon finnes på Selskapets nettsider.  
   
11.2 Med mindre annet er bestemt, skal informasjon fra Selskapet til Kunden om Produktet skje via Selskapets nettsider eller gis i fakturaer. Ekstraordinær informasjon knyttet til Produktet kan også bli sendt på e-post til Kunden eller på annen egnet elektronisk kanal. E-post vil bli sendt på e-postadresse som Kunden har registrert på Avtalen med Selskapet.   
   
11.3 Klage knyttet til Avtalen må sendes skriftlig til Selskapet via en av selskapets kundeservicekanaler senest tre uker fra det tidspunktet Kunden fikk eller burde fått kunnskap om forholdet som begrunner klagen.   

12. Angrerett   
12.1 I henhold til lov om angrerett har Kunden som hovedregel rett til å angre på inngåelse av Avtalen. Angrerettens anvendelse reguleres av de enkelte produktvilkår.   
    

13. Opphør av Avtalen   
13.1 Kunden har til enhver tid rett til å si opp Avtalen med Selskapet. Oppsigelsen gjelder fra datoen melding fra Kunder er mottatt av Selskapet og oppsigelsen er effektuert i henhold til produktvilkårene for det enkelte Produkt. Kunden er kjent med at det kan være ulik oppsigelsesperiode og effektueringstid av oppsigelsen for de ulike Produktene.  
   
13.2 Oppsigelser skal gjøres av Kunden via Selskapets kundeside, alternativt ved skriftlig henvendelse til Selskapets kundesenter, for eksempel per e-post.   
   
13.3 Dersom Kunden har utestående krav under Avtalen har Selskapet rett til å sperre Avtalen. Dersom utestående krav ikke betales av Kunden til tross for betalingsoppfordring fra Selskapet vil Kundens utestående krav oversendes inkasso. Selskapet kan også sperre Kundens Avtale dersom Kunden på annen måte misligholder sine forpliktelser etter Avtalen.    
   
13.4 Ved mislighold har Selskapet rett til å heve Avtalen med Kunden med 14 dagers skriftlig varsel. Selskapet skal i varsel om heving av Avtalen opplyse om grunnlaget for heving. Kunden skal også gis rimelig tid og anledning til å rette forholdet før heving iverksettes.    
   
13.5 Selskapet kan heve Avtalen med umiddelbar virkning og uten forutgående frist til å rette forholdet dersom Kunden vesentlig misligholder de forpliktelser som følger av denne Avtalen.     
   
13.6 Selskapet har rett til si opp Avtalen ved mottatt informasjon om dødsfall hos Kunde eller ved informasjon om begjæring om personlig konkurs.    
   
13.7 Avtalen kan overføres til annen aktør dersom Selskapet legger ned sin virksomhet eller ved fusjon, fisjon eller annen omstrukturering. Selskapet skal i slike tilfeller varsle Kunden senest 14 dager før Avtalen overføres til annen aktør.   

14. Lovvalg og tvisteløsning   
14.1 Avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett.   
   
14.2 Enhver tvist og ethvert krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med denne Avtalen skal løses ved de alminnelige domstoler.    

PDF (90KB)