Gjeldende fra 01.01.2026 

1. Innledende bestemmelser 

1.1 Disse vilkår regulerer produktet «Minimum» levert av AutoSync AS som AutoPASS-utsteder (heretter kalt «Selskapet») til privat- eller bedriftskunde (heretter kalt «Kunde»). De generelle avtalebetingelsene for privat- eller bedriftskunder gjelder også, men disse produktvilkårene har forrang ved motstrid. Produktet omfatter Kundens betaling for bompasseringer i AutoPASS Samvirke, og tilfredsstiller kravene til en brukeravtale etter utstederforskriften § 15. Alle passeringer knyttet til Kundens Avtale (heretter «Avtalepassering») vil omfattes, uavhengig om Avtalepasseringen er registrert med elektronisk brikke eller avlesning av Kjennemerke. 

1.2 Gjennom avtalen stilles en Elektronisk brikke («Brikken») til disposisjon for Kunden. Brikken er Selskapets eiendom og fungerer som nøkkel for identifikasjon i bomstasjoner. Kunden plikter å benytte denne på korrekt måte, se punkt 3. 

1.3 For å være en Kunde må du være 18 år eller eldre. Kundens tilgang til Produktet er personlig. Dersom Kunden gir tredjeparter tilgang til Produktet, er Kunden rettslig, økonomisk og faktisk ansvarlig for at bruken skjer i tråd med Avtalen. For bedriftskunder er Avtalen tilknyttet et organisasjonsnummer. 

1.4 AutoPASS-avtalefordelene vil gjelde fra det tidspunkt bestilling er bekreftet mottatt og registrert av Statens Vegvesen. Passeringer som foretas før bestillingen er mottatt og registrert av Statens vegvesen, vil bli krevd inn av aktuelle Operatører uten rabatter og andre fordeler. 

2. Definisjoner 

2.1 Avtale: Overordnet avtale inngått mellom Selskapet og Kunden om levering av Produkter. 

2.2 Selskapet: Selskapet er i denne sammenheng AutoSync AS. Selskapet tilbyr flere typer tjenester knyttet til bil- og mobilitetstjenester, herunder betaling av bompenger og ferjetransport, og er godkjent som utstederselskap av Statens vegvesen. 

2.3 Kunden: Kunden er den privatperson, bedrift eller juridiske person som inngår Avtalen med Selskapet. 

2.4 Produkt: Begrepet produkt brukes i disse produktvilkårene om bruk av elektronisk brikke utstedt av Selskapet for registrering av bom- og ferjepasseringer, betaling til Selskapet for slike Avtalepasseringer til rabatterte priser, og annen service i denne sammenheng. 

2.5 Operatør: Operatør er en fellesbetegnelse på bompengeselskaper og ferjeselskaper som inngår i AutoPASS Samvirke. Disse selskapene har ansvar for den tekniske infrastrukturen som registrerer passeringer i AutoPASS Samvirke. 

2.6 AutoPASS: AutoPASS er det norske systemet for elektronisk registrering og betaling av bompasseringer. Dette systemet eies av Statens vegvesen.  

2.7 AutoPASS-utsteder: AutoPASS-utsteder er et selskap som etter godkjenning i henhold til utstederforskriften inngår avtaler med Operatørene og kundene for å tilby tjenester for betaling av bompasseringer og ferjetransport gjennom AutoPASS Samvirke. 

2.8 AutoPASS Samvirke: AutoPASS Samvirke er nettverket for elektronisk registrering og betaling av bompasseringer på det offentlige vegnettet og ferjebilletter på offentlige ferjesamband i Norge. 

2.9 Avtalepassering: En bom- eller ferjepassering som er registrert ved et Registreringspunkt og tilordnes Kundens avtale med Selskapet. 

2.10 Elektronisk brikke: En elektronisk enhet som stilles til disposisjon av Selskapet for å identifisere kjøretøy og knytte det til Avtalen.  

2.11 Utstederforskriften: Utstederforskriften regulerer utstedervirksomhet for bompenger på det offentlige vegnettet i Norge og elektronisk billettering gjennom AutoPASS Samvirke. 

2.12 Registreringspunkt: Infrastruktur som elektronisk registrerer at kjøretøyet og den Elektroniske brikken passerer. 

2.13 Kjennemerke: Registreringsnummer for kjøretøy. 

2.14 Brikkegebyr: Gebyr for utstedelse av elektronisk brikke. Gebyret skal stå i rimelig forhold til Selskapets kostnader forbundet med dette. 

2.15 Tunge kjøretøy: Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg og krav til elektronisk betalingsenhet tilknyttet gyldig avtale med AutoPASS-utsteder, jfr. Veglova § 13 og Forskrift om krav til bruk av elektronisk brikke i motorvogner over 3 500 kg. 

3. Bruk av Elektronisk brikke 

3.1 Den Elektroniske brikken («Brikken») er en fysisk enhet som brukes som hjelpemiddel for å identifisere kjøretøyet blant annet for registrering av Avtalepasseringer i AutoPASS Samvirke. Brikken er knyttet til kjøretøyets Kjennemerke, og kan brukes i alle automatiske bomstasjoner og ferjeanlegg i Norge. 

3.2 Brikken kan brukes i flere land tilknyttet EasyGo og EETS (European Electronic Toll Service). Produktet omfatter bruk av Brikke ved de Registreringspunkter som er tilknyttet AutoPASS Samvirke i Skandinavia.    

3.3 Brikken utstedes av Selskapet ved bestilling. Kunden belastes et gebyr for utstedelse av Brikken. Brikkegebyret skal stå i rimelig forhold til Selskapets kostnader forbundet med dette. Brikkegebyret betales per Brikke som bestilles. 
 
Brikken er Selskapets eiendom, og Selskapet kan kreve denne tilbake dersom Avtalen avsluttes (se punkt 13.6). Ved tapt eller ødelagt Brikke kan Selskapet belaste Kunden nytt Brikkegebyr for kostnaden til å erstatte denne. 

3.4 Kunden kan ha ett eller flere kjøretøy registrert under Avtalen. Hvert kjøretøy skal ha sin egen Brikke. 

3.5 For norskregistrerte kjøretøy skal Kjennemerke oppgis under Avtalen og knyttes til Brikken, ikke eventuelle personaliserte bilskilt.  

3.6 Hver enkelt Brikke skal ikke benyttes i andre kjøretøy enn det kjøretøyet og Kjennemerket som er registrert for den aktuelle Brikke. Brudd på dette punktet regnes som mislighold, og kan medføre sperring eller heving av Avtalen. Kunden blir belastet for Avtalepasseringer registrert med Brikken, selv om den brukes i et annet kjøretøy enn den Brikken er registrert på.  Feil bruk kan både medføre belastning under Avtalen, og belastning direkte fra Operatør uten rabatter.   

3.7 Brikken skal monteres i kjøretøyet i henhold til Selskapets anvisning. For å ha krav på rabatter og fordeler under Avtalen må Kunden ha plassert Brikken(e) både i riktig kjøretøy etter punkt 3.6 og i henhold til Selskapets monteringsanvisning.  

3.8 Kundens manglende eller feil bruk av Brikken(e) medfører økte kostnader og øker risikoen for feil. Selskapet kan derfor ta ekstra betalt for Avtalepasseringer som foretas med kjøretøy uten korrekt montert Brikke. 

3.9 Ved salg eller annen avhending av kjøretøyet skal Kunden avslutte eller endre informasjon knyttet til Avtalen. Inntil melding om endret eller avsluttet Avtale er bekreftet mottatt og registrert av Statens Vegvesen er Kunden betalingsansvarlig for Avtalepasseringer som er registrert på kjøretøyet og/eller Brikken. Tilsvarende gjelder dersom Avtalen er tilknyttet et kjøretøy som Kunden leaser eller på annen måte disponerer. 

3.10 Dersom det ikke er registrert Avtalepasseringer knyttet til Brikken de siste 12 måneder kan Selskapet avslutte Brikken.​​​​​​ Selskapet vil varsle Kunden før eventuell avslutning på grunn av inaktivitet. Kjøretøy som er registrert hos Selskapet som tunge kjøretøy med krav til obligatorisk Elektronisk brikke vil ikke bli avsluttet i slike tilfeller. 

3.11 Den Elektroniske brikken vil bli byttet av Selskapet når det er nødvendig av hensyn til blant annet batterilevetid og teknologisk utvikling. Slikt bytte vil bli varslet. Bytte av Brikke utløser nytt Brikkegebyr som belastes Kunden med mindre avtalen er sagt opp minst 30 dager før Brikken skal fornyes. 

4. Priser, rabatter og betaling 

4.1 Takster og rabatter for bruk av Produktet, i bompengeanlegg, ferjeanlegg og Registreringspunkter som er tilknyttet AutoPASS Samvirke i Skandinavia (se punkt 3.2) fastsettes av offentlige myndigheter og av Operatørene.  Informasjon om takster og rabatter finnes på AutoPASS.no og på nettsiden til den enkelte Operatør. 

4.2 Krav om betaling (faktura) sendes i den kanalen Kunden har valgt, så lenge den støttes av AutoSync. De betalingsmetodene som tilbys er tilgjengelig på Selskapets nettsider. 

4.3 Ved betaling skal Kunden benytte betalingsinformasjonen på den enkelte faktura. Kunden er selv ansvarlig for at innbetaling gjøres til oppgitt kontonummer med riktig angitt KID-nummer. Dersom Kunden oppgir feil kontonummer ved innbetaling, vil betalingen ikke bli registrert som betalt hos Selskapet. Dette kan medføre midlertidig sperring av avtalen inntil betaling er kommet inn, og Kunden må da rette dette selv. Hvis Kunden oppgir feil KID-nummer vil betalingen bli forsinket, hvilket også kan medføre midlertidig sperring av Brikke inntil betalingen er korrekt registrert hos Selskapet.  

4.4 Hvis Kunden ikke betaler innen forfall, har Selskapet krav på forsinkelsesrenter i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven). For bedriftskunder kan det også påløpe et EU-gebyr i henhold til forsinkelsesrenteloven § 3 a. 

4.5 Kunden er selv ansvarlig for at oppgitte opplysninger er riktig og fullstendig. Uriktige opplysninger fritar ikke Kunden for betalingsansvar, med unntak for feil som skyldes Selskapet. 

4.6 Selskapet kan ilegge gebyrer for Kundens valg av betalings- eller faktureringsløsning. Gebyret skal stå i rimelig forhold til Selskapets kostnader forbundet med dette. 

4.7 Overbetaling til Selskapet kan uten nærmere varsel avregnes mot andre krav mellom Kunden og Selskapet. Slik motregning kan gjennomføres selv om den enkelte Brikke er inaktiv, sperret eller avsluttet, forutsatt at kravene består mellom samme parter. 

4.8 Tilgodehavende utbetales etter anmodning fra Kunden. Tilgodehavende under NOK 20 blir ikke utbetalt, men avregnes mot fremtidige krav eller ved opphør av Avtalen. Utbetaling skjer til samme kontonummer vi mottar innbetaling fra. 

4.9 Takstene i Registreringspunkter i Skandinavia (se punkt 3.2) er angitt i lokal valuta. Selskapet vil regne om til norske kroner med et valutapåslag. Valutapåslaget er angitt i Selskapets prisliste. Avtaleoperatørene har i noen tilfeller lokal merverdiavgift (MVA) på sine tjenester. MVA spesifiseres i lokal valuta i et MVA-bilag som vedlegges fakturautsendelsen fra Selskapet. 

4.10 I henhold til vilkår gjeldende til og med 31.10.23 ble AutoPASS-brikken utstedt av Selskapet mot betaling av et depositum. Denne generelle depositumsordningen ble avviklet og erstattet av et brikkeabonnement fra 1.11.23. 

For avtaler hvor det er innbetalt depositum etter den gamle ordningen, ble månedlig brikkeabonnement fra 1.11.23 motregnet med innbetalt depositum frem til depositum er fullt ut tilbakebetalt.  

For avtaler hvor det er innbetalt depositum etter den gamle ordningen og Kunden har valgt å endre produkt etter 01.01.26 fra AutoSync «Standard» til «Minimum», vil krav om Brikkegebyr motregnes med resterende brikkedepositum før rest av Brikkegebyr kommer til betaling. 

Kunder som sier opp Avtalen med Selskapet før innbetalt depositum er tilbakebetalt vil få refundert tilgodehavende (forutsatt at tilgodehavende beløp overstiger NOK 20). 

5. Selskapets plikter og rettigheter 

5.1 Selskapet har rett og plikt til å kreve inn betalinger for Kundens Avtalepasseringer i AutoPASS Samvirke, jf. Utstederforskriften § 15.  

5.2 Selskapet skal sørge for at informasjon knyttet til Kundens Avtale og det enkelte Produkt, herunder Kundens kjøretøy, gjøres tilgjengelig for Operatørene. 

5.3 Selskapet har rett, men ingen plikt, til å endre opplysninger som Kunden har registrert hos Selskapet i tråd med informasjon som er hentet fra offentlige registre som eksempelvis Motorvognregisteret eller Folkeregisteret. 

5.4 Avtalen kan overføres til annen AutoPASS-utsteder dersom Selskapet legger ned sin virksomhet eller slutter å inngå AutoPASS-avtaler. Avtalen kan også overføres ved fisjon, fusjon eller annen virksomhetsomdanning. Selskapet skal i slike tilfeller varsle Kunden senest 14 dager før avtalen overføres til annen AutoPASS-utsteder.  

5.5 Selskapet vil holde Kunden skadesløs for tap av rabatter eller økt pris for bom og -ferjepasseringer som skyldes feil hos Selskapet selv. Skadesløsholdelsen omfatter kun de tapte rabatter eller økt pris påført som følge av feilen. Eventuelle andre kostnader, tap eller øvrige konsekvenser ved feil kan ikke kreves dekket hos Selskapet. Selskapet kan bistå Kunden i å avdekke om det har oppstått feil hos Operatøren dersom feilen ikke skyldes Kunden eller Selskapet selv. 

5.6 Selskapet kan stille krav om økonomisk sikkerhet fra Kunden så lenge kravet er basert på dokumentasjon om Kundens betalingsvilje og betalingsdyktighet, og står i rimelig forhold til den økonomiske risikoen Kunden utgjør for Selskapet. Selskapet kan eksempelvis stille krav om at Kunden innbetaler et depositum eller forskudd, eller at Avtalen skal knyttes mot et betalingskort.  

5.7 Selskapet har rett til å sperre Avtalen dersom Kunden overskrider sin kredittgrense eller dersom Kunden på andre måter vesentlig misligholder Avtalen. Det samme gjelder dersom Kunden opptrer i strid med punkt 3 om bruk av Brikken i annet kjøretøy eller dersom Kunden oppgir feil eller mangelfull informasjon.  

5.8 Eventuell manglende betaling fra Kundens side anses som vesentlig mislighold av Avtalen og kan medføre sperring eller heving av Avtalen. Se punkt 13 om opphør av Avtalen. 

6. Kundens plikter og rettigheter 

6.1 Kunden er ansvarlig for å oppgi korrekt og fullstendig informasjon til Selskapet, herunder kjøretøysinformasjon, samt sørge for at all informasjon er oppdatert og korrekt til enhver tid.  Endring av opplysninger skal umiddelbart meldes til Selskapet via Selskapets digitale selvbetjeningsløsning eller ved å ta kontakt med kundeservice. Kunden er pliktig til å informere om blant annet endringer av kontaktinformasjon og endringer av kjøretøyopplysninger. 

6.2 Kunden har rett på rabatter og eventuelt fritak for Avtalepasseringer i henhold til enhver tid gjeldende takstretningslinjer gjeldende for AutoPASS Samvirke når Avtalepasseringer er registrert og Avtalen er gyldig. Takstretningslinjene er tilgjengelig på autopass.no. Rett til rabatt og eventuelt fritak bortfaller om Avtalen sperres eller heves. 

6.3 Kunden forplikter seg til å kun bruke Tjenestene i tråd med deres formål og funksjon. Kunden har plikt til å betale for alle Avtalepasseringer som registreres og tilordnes Kundens Avtale med Selskapet. Kundens betalingsplikt gjelder uavhengig av hvem som bruker det registrerte kjøretøyet, og om Avtalepasseringene er avlest med Brikke eller ved avlesning av Kjennemerke. 

6.4 Fullstendige betaling for Avtalepasseringer til Selskapet har frigjørende virkning for Kunden. Kundens betalingsplikt for Avtalepasseringer under Avtalen, og avtaler hvor Selskapet er valgt som betalingsmetode, er overfor Selskapet. Passeringsinformasjon følger fakturautsendelsen og vil også være tilgjengelig på Selskapets nettsider. 

7. Endringer i Avtalen 

7.1 Selskapet kan gjøre endringer i Produktvilkårene, for eksempel som følge av endringer i teknisk infrastruktur, endringer i leverandørers tilbud og vilkår, eller ved endringer i rammevilkår fra offentlige myndigheter.  Endringer kan ikke stride mot ufravikelig lovgivning, slik som Utstederforskriften. 

7.2 Mindre endringer vil informeres om på Selskapets nettsider. Selskapet plikter å varsle Kunden ved vesentlige endringer senest fire uker før endringene trer i kraft. Ved slike endringer vil Kunden varsles på e-postadressen oppgitt av Kunden. Kunder som ikke ønsker å akseptere en endring kan si opp Produktet, se punkt 13 under.  

8. Personvern og bruk av data 

8.1 Kundens personopplysninger skal behandles i samsvar med den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning. Selskapet kan behandle personopplysninger med det formål å muliggjøre identifikasjon og betaling ved bompasseringer og ferjetransport. Selskapet kan i tillegg behandle personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre Avtalen med Kunden, eller i samsvar med Kunden sitt avgitte samtykke til kommunikasjon. 

8.2 Selskapet kan også motta, behandle og dele personopplysninger for å oppfylle avtale Kunden har inngått med Selskapets samarbeidspartnere, som for eksempel banker, parkeringsselskap, ladeoperatører og andre distributører og operatører. Slik deling skjer kun med gyldig behandlingsgrunnlag og databehandleravtale der det er nødvendig. 

8.3 Dersom Avtalen overføres til en annen AutoPASS-utsteder kan de personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre avtalen hos ny AutoPASS-utsteder utleveres. Kunden vil varsles senest 14 dager før avtalen overføres til annen AutoPASS-utsteder. 

8.4 Selskapet kan utlevere opplysninger om Kunden, herunder personopplysninger, til Operatører, innkrevingspartnere og Statens Vegvesen i den utstrekning som er nødvendig for å: 

  1. Fastsette riktig takst eller vederlag 

  1. Behandle henvendelser fra Kunden 

  1. Overføre ansvaret for betalingen til Selskapet 

8.5 Personopplysninger kan utleveres når det foreligger et gyldig behandlingsgrunnlag i henhold til lov eller forskrift. Identifikasjonsnummer for Brikke og kjøretøyets registreringsnummer kan bli utlevert til Politiet, Tollvesenet og kontrollmyndigheten i Statens Vegvesen. 

8.6 Kunden har rett til å kreve innsyn i personopplysninger som blir behandlet av Selskapet i henhold til personvernforordningen artikkel 15, og til å kreve retting av mangelfulle opplysninger i henhold til personvernforordningen artikkel 16. Kunden kan også be om sletting av personopplysninger i den utstrekning dette følger av personvernforordningen artikkel 17, så lenge ikke personopplysningene er nødvendige for at Selskapet skal oppfylle Avtalen. 

8.7 For å kunne gi personlige og relevante tilbud og kommunikasjon, lagres og benyttes opplysningene kunden gir selskapet, kundens betalings- og fakturahistorikk, bruksmønster og dersom relevant informasjon fra offentlige registre. Ved bruk av personopplysninger til øvrige analyseformål benyttes disse på anonymisert og samlet nivå. Data som er endret slik at Kunden ikke kan identifiseres, kan brukes til forskningsformål.  

Mer informasjon om personvern, og hvordan Selskapet håndterer personopplysninger finnes i Selskapets personvernerklæring. 

9. Systemvedlikehold 

9.1 Mindre systemendringer som ikke forventes å skape driftsforstyrrelser eller utilgjengelighet gjøres fortløpende uten at Kunden varsles om dette. 

9.2 Selskapet skal så langt som mulig ikke foreta planlagt systemvedlikehold i de mest kritiske perioder og/eller tidspunkt for flertallet av Kundene, med mindre det er strengt nødvendig. 

10. Ansvarsbegrensning 

10.1 Selskapets ansvar overfor Kunden er begrenset til refusjon av urettmessig ilagt/fakturerte Produkter. Selskapet kan ikke holdes ansvarlig for noe øvrig tap, skade eller kostnad som oppstår som følge av Kundens bruk av Produktet eller manglende tilgang til slike. Denne ansvarsbegrensningen gjelder likevel ikke ved grov uaktsomhet eller forsett utvist av Selskapet.  

11. Kommunikasjon og klage 

11.1 Henvendelse fra Kunde kan sendes til Selskapet via Selskapets kundeservicekanaler. Kontaktinformasjon finnes på Selskapets nettsider. 

11.2 Med mindre annet er bestemt, skal informasjon fra Selskapet til Kunden om Produktet skje via Selskapets nettsider eller gis i fakturaer. Ekstraordinær informasjon knyttet til Produktet kan også bli sendt på e-post til Kunden eller på annen egnet elektronisk kanal. E-post vil bli sendt på e-postadresse som Kunden har registrert på Avtalen med Selskapet. 

11.3 Klage på uriktig fakturering må sendes skriftlig til Selskapet via en av selskapets kundeservicekanaler senest tre uker fra det tidspunktet Kunden fikk eller burde fått kunnskap om forholdet som begrunner klagen.  
 
Dersom Kunden har blitt frastjålet Brikke og mener seg fritatt fra sitt betalingsansvar kreves dokumentert politianmeldelse og en redegjørelse av saken.  
 
Kunden er ansvarlig for Avtalepasseringer registrert på Kjøretøyet overfor Selskapet, men Selskapet vil ta imot klagen fra Kunden og bistå i dialogen med Operatør. 

12. Angrerett 

Dette kapittelet gjelder kun for privatkunder. 

12.1 I henhold til lov om angrerett § 2 bokstav f gjelder ikke angreretten for avtaler som omfattes av finansavtaleloven. Brukeravtale for AutoPASS etter utstederforskriften § 15 er en slik avtale, og angreretten gjelder derfor ikke. Kunden vil imidlertid ha rett til å si opp avtalen etter punkt 13. 

13. Opphør av Avtalen 

13.1 Kunden har til enhver tid rett til å si opp Produktet. For privatkunder gjelder oppsigelsen fra datoen melding fra Kunde er mottatt av Selskapet og oppsigelsen er registrert i AutoPASS Samvirke. Bedriftskunder har til enhver tid rett til å si opp Produktet med Selskapet med 30 dagers skriftlig varsel. Selskapet vil behandle oppsigelsen uten ugrunnet opphold. Kunden er kjent med at betalingsplikten først opphører når oppsigelsesperioden er utløpt, alle Avtalepasseringer i avtaleperioden og utestående krav er betalt, og utmeldingen er kvittert og registrert av Statens vegvesen. 

13.2 Oppsigelse skal gjøres via Selskapets kundeside eller ved skriftlig henvendelse til Selskapets kundesenter per e-post. 

13.3 Dersom Kunden har utestående betalingskrav eller på annen måte misligholder Avtalen, kan Selskapet sperre Avtalen og Brikken inntil forholdet er rettet. Dersom kravet ikke betales til tross for betalingsoppfordring, vil kravet bli oversendt til inkasso. 

Sperring av Avtalen betyr at Kunden ikke har tilgang til noen av Selskapets produkter og tjenester inntil alt mislighold er oppgjort eller rettet.  

Ved vesentlig mislighold, herunder gjentatte manglende betalinger, kan Selskapet heve Avtalen med umiddelbar virkning. Ved mindre alvorlig mislighold skal Kunden varsles skriftlig med 14 dagers frist til å rette forholdet før heving iverksettes. 

13.4 Selskapet kan si opp Avtalen ved mottatt informasjon om dødsfall, konkursbegjæring mot Kunde, ved insolvens hos Kunden eller ved informasjon om at Kunden er begjært personlig konkurs. Kunden kan ikke overdra Produktet eller Avtalen til tredjepart uten Selskapets skriftlige forhåndssamtykke. 

13.5 Avtalen kan overføres til annen aktør dersom Selskapet legger ned sin virksomhet, eller ved fusjon, fisjon eller annen omstrukturering. Selskapet skal i slike tilfeller varsle Kunden senest 14 dager før overføring. 

13.6 Ved opphør av Avtalen kan Selskapet kreve Brikken tilbake. Returkravet er begrunnet i mulighet for ombruk, korrekt avfallshåndtering og håndtering av elektroniske komponenter. Kunden bekoster selv retur. Dersom Kunden ikke returnerer Brikken, kan Selskapet belaste et gebyr tilsvarende kostnaden ved å erstatte denne (disse). 

14. Lovvalg og tvisteløsning 

14.1 Produktvilkårene og Avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett. 

14.2 Enhver tvist og ethvert krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med Avtalen skal løses ved de alminnelige domstoler. 

PDF (122KB)

Disse produktvilkår gjelder fra 01.01.2026. Den til enhver tid gjeldende versjon er tilgjengelig på Selskapets nettsider.