Gjelder fra 01.01.2026 

 1. Innledende bestemmelser 

1.1 Disse vilkår regulerer produktet «Standard» levert av AutoSync AS (heretter kalt «Selskapet») til privat- eller bedriftskunde (heretter kalt «Kunde»). AutoSync Standard er et Produkt som både gir Operatører Selskapet har avtale med oppdatert informasjon om Kundens kjøretøy, og gir Kunden tilgang til oppdatert informasjon om transaksjoner og betalingsforpliktelser knyttet til bruk av et kjøretøy. De generelle avtalebetingelsene for privat- eller bedriftskunder gjelder også, men disse produktvilkårene har forrang ved motstrid.  

Produktet inkluderer betaling og administrasjon av bom- og ferjepasseringer gjennom AutoPASS Samvirke. Selskapet vil løpende oppdatere og vedlikeholde Produktet. Betingelser for nye Produkter vil kunne komme i tillegg til inneværende produktvilkår og avtale mellom Kunden og Selskapet. En oppdatert oversikt finnes på Selskapets nettsider. 

1.2 Gjennom Produktet stilles Elektronisk brikke til disposisjon for Kunden. Brikken er Selskapets eiendom og fungerer som nøkkel for identifikasjon, blant annet i bomstasjoner og andre bilrelaterte Registreringspunkter. Kunden plikter å benytte Brikken på korrekt måte, se punkt 3.  

1.3 For å være Kunde må du være 18 år eller eldre. Kundens tilgang til Produktet er personlig. Dersom Kunden gir tredjeparter tilgang til Produktet, er Kunden rettslig, økonomisk og faktiska ansvarlig for at bruken skjer i tråd med Avtalen og Produktvilkår. For norske bedriftskunder er Avtalen tilknyttet et organisasjonsnummer. 

1.4 Avtalen er inngått på det tidspunktet Kunden har registrert seg hos Selskapet. Det tar noen dager fra avtaleinngåelse før den Elektroniske brikken er aktivert.  Rabatter og takster for AutoPASS vil gjelde fra det tidspunkt kjøretøy er registrert og bekreftet mottatt av Statens Vegvesen. Passeringer som foretas før Brikken er aktivert, vil bli krevd inn av aktuelle Operatører uten rabatter og andre fordeler. 

2. Definisjoner 

2.1 Avtale: Overordnet avtale inngått mellom Selskapet og Kunden om levering av Produkter. 

2.2 Selskapet: Selskapet er i denne sammenhengen AutoSync AS. Selskapet tilbyr flere typer Produkter knyttet til bil- og mobilitetstjenester, herunder betaling av bompenger og ferjetransport, og er godkjent som utstederselskap av Statens vegvesen. 

2.3 Kunden: Kunden er den privatperson, bedrift eller juridiske person som inngår Avtale med Selskapet. 

2.4 Produkt: Enhver ytelse som Kunden får tilgang til gjennom Avtalen, og som utløses ved elektronisk identifikasjon av kjøretøyet. Dette kan omfatte bompasseringer, ferjeoverfarter, parkering, lading eller andre sammenlignbare mobilitetstjenester. En oppdatert oversikt over produkter og tjenester finnes på Selskapets nettsider. 

2.5 Operatør: Operatør er enhver tredjepart som AutoSync har inngått avtale eller samvirke med for å tilby Produkter under Avtalen. Dette omfatter, men er ikke begrenset til, bompengeselskaper, ferjeselskaper, parkeringsoperatører, ladeoperatører og andre leverandører av tjenester som Kunden får tilgang til gjennom Avtalen. 

2.6 AutoPASS: AutoPASS er det norske systemet for elektronisk registrering og betaling av bompasseringer. Dette systemet eies av Statens vegvesen.  

2.7 AutoPASS-utsteder: AutoPASS-utsteder er et selskap som etter godkjenning i henhold til utstederforskriften inngår avtaler med Operatørene og kundene for å tilby Produkter for betaling av bompasseringer og ferjetransport gjennom AutoPASS Samvirke. 

2.8 AutoPASS Samvirke: AutoPASS Samvirke er nettverket for elektronisk registrering og betaling av bompasseringer på det offentlige vegnettet og ferjebilletter på offentlige ferjesamband i Norge. 

2.9 Passering: En hendelse hvor et kjøretøy er identifisert ved passering av et Registreringspunkt hos en Operatør. Kjøretøyet skal som hovedregel identifiseres ved elektronisk brikke, men kan også identifiseres ved avlesning av Kjennemerke. Ved slik Passering oppstår Kundens betalingsansvar overfor Selskapet. 

2.10 Elektronisk brikke: En elektronisk enhet som stilles til disposisjon av Selskapet for å identifisere kjøretøy og knytte det til Avtalen ved passering av punkter som registrerer enheten.   

2.11 Utstederforskriften: Utstederforskriften regulerer utstedervirksomhet for bompenger på det offentlige vegnettet i Norge og elektronisk billettering gjennom AutoPASS Samvirke. 

2.12 Registreringspunkt: Infrastruktur som elektronisk registrerer at kjøretøyet og den Elektroniske brikken passerer. 

2.13 Kjennemerke: Registreringsnummer for kjøretøy. 

2.14 Månedspris: Løpende Avtale med Selskapet betales av Kunden med et fast beløp per måned. 

2.15 Tunge kjøretøy: Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg og krav til elektronisk betalingsenhet tilknyttet gyldig avtale med AutoPASS-utsteder, jfr. Veglova § 13 og Forskrift om krav til bruk av elektronisk brikke i motorvogner over 3 500 kg. 

3. Bruk av Elektronisk brikke 

3.1 Den Elektroniske brikken («Brikken») er en fysisk enhet som brukes som hjelpemiddel for å identifisere kjøretøy blant annet for registrering av Passering i AutoPASS Samvirke. Brikken er knyttet til kjøretøyets Kjennemerke, og kan brukes i alle automatiske bomstasjoner og ferjeanlegg i Norge. Brikken vil også kunne benyttes for øvrige bilrelaterte Produkter som er tilpasset denne. For oversikt over hvilke Produkter Brikken kan benyttes til, se Selskapets nettsider. 

3.2 Den Elektroniske brikken kan brukes i flere land tilknyttet EasyGo og EETS (European Electronic Toll Service).  Produktet omfatter bruk av Brikke utenfor Norge.    

3.3 Brikken utstedes av Selskapet ved oppstart av Avtalen. Brikken er Selskapets eiendom, og Selskapet kan kreve denne tilbake dersom Avtalen avsluttes (se punkt 13.6). Utskifting av defekt eller erstatning av mistet eller stjålet Brikke er inkludert i Produktet.  

3.4 Kunde kan registrere ett eller flere kjøretøy under Avtalen med Selskapet. Hvert kjøretøy skal ha sin egen Brikke. Kunden betaler Månedspris per kjøretøy registrert under Avtalen, se punkt 4.1.  

3.5 For norskregistrerte kjøretøy skal Kjennemerke oppgis under Avtalen og knyttes til Brikken, ikke eventuelle personaliserte bilskilt.  

3.6 Hver enkelt Brikke skal kun benyttes i det kjøretøyet og for det Kjennemerket som er registrert for den aktuelle Brikke. Brudd på dette punktet regnes som mislighold, og kan medføre sperring eller heving av Avtalen. Kunden blir belastet for Passeringer registrert med Brikken, selv om den brukes i et annet kjøretøy enn den Brikken er registrert på.  Feil bruk kan både medføre belastning under Avtalen, og belastning direkte fra Operatør uten rabatter. 

3.7 Brikken skal monteres i kjøretøyet i henhold til Selskapets anvisning. For å ha krav på rabatter og fordeler under Avtalen må Kunden ha plassert Brikken(e) både i riktig kjøretøy etter punkt 3.6 og i henhold til Selskapets monteringsanvisning.  

3.8 Kundens manglende eller feil bruk av Brikken medfører økte kostnader og øker risikoen for feil. Selskapet kan derfor ta ekstra betalt for Passeringer med kjøretøy uten korrekt montert Brikke.  

3.9 Ved salg eller annen avhending av kjøretøyet skal Kunden avslutte eller endre informasjon knyttet til Avtalen på Selskapets nettsider. Inntil meldingen om endret eller avsluttet Avtale er bekreftet mottatt og registrert av Statens Vegvesen er Kunden ansvarlig for Passeringer registrert på kjøretøyet og/eller Brikken. Tilsvarende gjelder dersom Avtalen er tilknyttet et kjøretøy som Kunden leaser eller på annen måte disponerer. 

3.10 Dersom det ikke er registrert Passeringer knyttet til Avtalen de siste 12 måneder kan Selskapet avslutte Avtalen.​​​​​​ Selskapet vil varsle Kunden før eventuell avslutning på grunn av inaktivitet. Kjøretøy som er registrert hos Selskapet som Tunge kjøretøy med krav til obligatorisk Elektronisk brikke vil ikke bli avsluttet i slike tilfeller. 

3.11 Den Elektroniske brikken vil bli byttet når Selskapet finner det nødvendig av hensyn til blant annet batterilevetid og teknologisk utvikling. Kostnader til bytte av Brikke er inkludert i Avtalen. Ved tap/skade av Brikke som følge av forsett eller grov uaktsomhet hos Kunden, kan Selskapet kreve at Kunden betaler for erstatning av Brikke.  Gjeldende kostnad for Brikke kommer frem av Selskapets nettsider. 

4. Priser, betaling og fakturering 

4.1 Kunden betaler en Månedspris for hvert Kjøretøy som er knyttet til Avtalen (se punkt 6.5 om pause). I tillegg til månedsprisen må Kunden betale for bruk av Produktet utløst av Passering, eksempelvis bompasseringer. Takster og eventuelle rabatter for bruk av Avtalen i bompengeanlegg, ferjeanlegg og Registreringspunkter fastsettes av offentlige myndigheter og av Operatørene.  Informasjon om takster og rabatter finnes på AutoPASS.no og på nettsiden til den enkelte Operatør. 

Selskapet har rett til å regulere Månedsprisen, for eksempel ved lansering av nye Produkter som skal inngå i Avtalen. Vesentlige prisendringer varsles etter punkt 7. De til enhver tid gjeldende priser finnes på Selskapets nettsider. Operatører har egne kanaler for kunngjøring og endring i sine takster og priser.  

4.2 Krav om betaling (faktura) sendes i den kanalen Kunden har valgt, så lenge den støttes av AutoSync. De betalingsmetodene som tilbys er tilgjengelig på Selskapets nettsider. 

4.3 Ved betaling skal Kunden benytte betalingsinformasjonen på fakturaen. Kunden er selv ansvarlig for at innbetaling gjøres til oppgitt kontonummer med riktig angitt KID-nummer. Dersom Kunden oppgir feil kontonummer ved innbetaling, vil betalingen ikke bli registrert som betalt av Selskapet. Dette kan medføre midlertidig sperring av avtalen inntil betaling er kommet inn, og Kunden må da rette dette selv. Hvis Kunden oppgir feil KID-nummer vil registrering av betalingen hos Selskapet kunne bli forsinket, hvilket også kan medføre midlertidig inaktiv Brikke og ekstra kostnader inntil betalingen er korrekt registrert hos Selskapet.  

4.4 Hvis Kunden ikke betaler innen forfall, har Selskapet krav på forsinkelsesrenter i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven). For bedriftskunder kan det også påløpe et EU-gebyr i henhold til forsinkelsesrenteloven § 3 a. 

4.5 Kunden er selv ansvarlig for at oppgitte opplysninger er riktig og fullstendig. Uriktige opplysninger fritar ikke Kunden for betalingsansvar, med unntak for feil som skyldes Selskapet. 

4.6 Selskapet kan ilegge gebyrer for Kundens valg av betalings- eller faktureringsløsning. Gebyret skal stå i rimelig forhold til Selskapets kostnader forbundet med dette. 

4.7 Overbetaling til Selskapet kan uten nærmere varsel avregnes mot andre krav mellom Kunden og Selskapet. Slik motregning/flytting kan gjennomføres selv om den enkelte Brikke er pauset, sperret eller avsluttet, forutsatt at kravene består mellom samme parter. 

4.8 Tilgodehavende utbetales etter anmodning fra Kunden. Tilgodehavende under NOK 20 blir ikke utbetalt, men avregnes mot fremtidige krav eller ved opphør av Avtalen. Utbetaling skjer til samme kontonummer vi mottar innbetaling fra. 

4.9 Takstene i bomanlegg utenfor Norge (se punkt 3.2) er angitt i lokal valuta. Selskapet vil regne om til norske kroner med et valutapåslag. Valutapåslaget er angitt i Selskapets prisliste. Avtaleoperatørene har i noen tilfeller lokal merverdiavgift (MVA) på sine Produkter. MVA spesifiseres i lokal valuta i et MVA-bilag som vedlegges fakturautsendelsen fra Selskapet. 

4.10 I henhold til avtalevilkår gjeldende tom. 31.10.23 ble AutoPASS-brikken utstedt av Selskapet mot betaling av et depositum. Den generelle depositumsordningen ble avviklet og erstattet av et brikkeabonnement fra 1.11.23. 

For avtaler hvor det er innbetalt depositum etter den gamle ordningen, blir Månedspris fra 1.11.23 motregnet med innbetalt depositum frem til depositumet er fullt ut tilbakebetalt.  

Om Kunden sier opp Avtalen med Selskapet før innbetalt depositum er tilbakebetalt vil Selskapet refundere tilgodehavende etter at det er gjennomført motregning med utestående betalingskrav (forutsatt at tilgodehavende beløp overstiger NOK 20). 

 

5. Selskapets plikter og rettigheter 

5.1 Selskapet leverer Produkter på selvstendig basis eller opptrer som en formidler av Produkter mellom Kunden og Operatører eller andre Produktleverandører.  Selskapet har rett til å kreve inn betaling fra Kunden under Avtalen. Selskapet har også rett og plikt til å kreve inn betaling for Passeringer i AutoPASS Samvirke, jf. Utstederforskriften § 15. 

5.2 Selskapet skal sørge for at nødvendig informasjon knyttet til Kundens Avtale, herunder Kundens kjøretøy, gjøres tilgjengelig for Operatørene. 

5.3 Selskapet har rett, men ingen plikt, til å endre opplysninger som Kunden har registrert på Avtalen i tråd med informasjon som er hentet fra offentlige registre som eksempelvis Motorvognregisteret eller Folkeregisteret. 

5.4 Avtalen kan overføres til annen AutoPASS-utsteder dersom Selskapet legger ned sin virksomhet eller slutter å inngå AutoPASS-avtaler. Avtalen kan også overføres ved fisjon, fusjon eller annen virksomhetsomdanning. Selskapet skal i slike tilfeller varsle Kunden senest 14 dager før avtalen overføres til annen AutoPASS-utsteder.  

5.5 Selskapet vil holde Kunden skadesløs for tap av rabatter eller økt pris for bom og -ferjepasseringer som skyldes feil hos Selskapet selv. Skadesløsholdelsen omfatter kun de tapte rabatter eller økt pris påført som direkte følger av feilen. Eventuelle andre kostnader, tap eller øvrige konsekvenser ved feilen hos Selskapet kan ikke kreves dekket hos Selskapet. Selskapet kan bistå Kunden i å avdekke om det har oppstått feil hos Operatøren dersom feilen ikke skyldes Kunden eller Selskapet selv. 

5.6 Selskapet kan stille krav om økonomisk sikkerhet fra Kunden så lenge kravet er basert på dokumentasjon om Kundens betalingsvilje og betalingsdyktighet, og står i rimelig forhold til den økonomiske risikoen Kunden utgjør for Selskapet. Selskapet kan eksempelvis stille krav om at Kunden innbetaler et depositum eller forskudd, eller at Avtalen skal knyttes mot et betalingskort.   

5.7 Selskapet har rett til å sperre Avtalen dersom Kunden overskrider sin kredittgrense eller dersom Kunden på andre måter vesentlig misligholder Avtalen. Det samme gjelder dersom Kunden opptrer i strid med punkt 3 om bruk av Brikken i annet kjøretøy eller dersom Kunden oppgir feil eller mangelfull informasjon.  

5.8 Eventuell manglende betaling fra Kundens side anses som vesentlig mislighold av Avtalen og kan medføre sperring eller heving av Avtalen. Se punkt 13 om opphør av Avtalen. 

5.9 Produktet vil omfatte ulike fordeler og tilleggstjenester som til enhver tid vil være oppdatert på Selskapets nettsider. Disse kan endres eller oppdateres over tid. 

6. Kundens plikter og rettigheter 

6.1 Kunden er ansvarlig for at alle opplysninger knyttet til Avtalen til enhver tid er korrekte. Kunden skal gi Selskapet riktig og fullstendig informasjon som er nødvendig for at Selskapet, Operatørene skal foreta korrekt avtalehåndtering og prising av Kundens benyttelse av Produktene.  
 
Endring av opplysninger skal umiddelbart meldes til Selskapet via Selskapets digitale selvbetjeningsløsning for Kunden eller ved å ta kontakt med kundeservice. Kunden er pliktig til å informere om blant annet endringer av kontaktinformasjon, endringer av kjøretøyopplysninger og andre opplysninger knyttet til Avtalen med Selskapet.  
 
6.2 Kunden har rett på rabatter og evt. fritak for passeringer i henhold til enhver tid gjeldende takstretningslinjer gjeldende for AutoPASS Samvirke når passeringer er registrert og Avtalen er gyldig. Takstretningslinjene er tilgjengelig på autopass.no. Rett til rabatt og ev. fritak bortfaller når Avtalen sperres eller heves. 

6.3 Kunden forplikter seg til å kun bruke Produktene i tråd med deres formål og funksjon. Kunden har plikt til å betale for alle Passeringer som registreres og tilordnes Kundens Avtale med Selskapet. Kundens betalingsplikt gjelder uavhengig av hvem som bruker det registrerte kjøretøyet, og om Passeringene er avlest med Brikke eller ved avlesning av Kjennemerke. 

6.4 Fullstendig betaling til Selskapet har frigjørende virkning for Kunden. Kundens betalingsplikt for Passeringer under Avtalen, og avtaler hvor Selskapet er valgt som betalingsmetode, er overfor Selskapet. Passeringsinformasjon følger fakturautsendelsen og vil også være tilgjengelig på Selskapets nettsider. 

6.5 Kunden kan kostnadsfritt velge å sette et kjøretøy eller en Elektronisk brikke på pause. Hvis et kjøretøy benyttes mens det er satt på pause oppnås ikke rabatter eller andre fordeler, og Kunden faktureres direkte av Operatør for eventuelle Passeringer. 

7. Endringer i Avtalen 

7.1 Selskapet kan gjøre endringer i Avtalen, priser og Produktene, for eksempel som følge av økt Produkttilbud fra Selskapet, endringer i teknisk infrastruktur, endringer i leverandørers tilbud og vilkår, eller ved endringer i rammevilkår fra offentlige myndigheter. Endringer kan ikke stride mot ufravikelig lovgivning, slik som Utstederforskriften. 

7.2 Mindre endringer vil informeres om på Selskapets nettsider. Selskapet plikter å varsle Kunden ved vesentlige endringer senest fire uker før endringene trer i kraft. Ved slike endringer vil Kunden varsles på e-postadressen oppgitt av Kunden. Kunder som ikke ønsker å akseptere en endring kan si opp avtalen, se punkt 13 under.  

8. Personvern og bruk av data 

8.1 Kundens personopplysninger skal behandles i samsvar med den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning. Selskapet kan behandle personopplysninger med det formål å muliggjøre identifikasjon og betaling ved bompasseringer og ferjetransport. Selskapet kan i tillegg behandle personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre Avtalen med Kunden, eller i samsvar med Kunden sitt avgitte samtykke til kommunikasjon. 

8.2 Selskapet kan også motta, behandle og dele personopplysninger for å oppfylle avtale Kunden har inngått med Selskapets samarbeidspartnere, som for eksempel banker, parkeringsselskap, ladeoperatører og andre distributører og operatører. Slik deling skjer kun med gyldig behandlingsgrunnlag og databehandleravtale der det er nødvendig. 

8.3 Dersom Avtalen overføres til en annen AutoPASS-utsteder kan de personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre avtalen hos ny AutoPASS-utsteder utleveres. Kunden vil varsles senest 14 dager før avtalen overføres til annen AutoPASS-utsteder. 

8.4 Selskapet kan utlevere opplysninger om Kunden, herunder personopplysninger, til Operatører, innkrevingspartnere og Statens Vegvesen i den utstrekning som er nødvendig for å: 

  1. Fastsette riktig takst eller vederlag 

  1. Behandle henvendelser fra Kunden 

  1. Overføre ansvaret for betalingen til Selskapet  

8.5 Personopplysninger kan utleveres når det foreligger et gyldig behandlingsgrunnlag i henhold til lov eller forskrift. Eksempelvis kan opplysninger bli utlevert til Politiet, Tollvesenet og kontrollmyndigheten i Statens Vegvesen. 
 

8.6 Kunden har rett til å kreve innsyn i personopplysninger som blir behandlet av Selskapet i henhold til personvernforordningen artikkel 15, og til å kreve retting av mangelfulle opplysninger i henhold til personvernforordningen artikkel 16. Kunden kan også be om sletting av personopplysninger i den utstrekning dette følger av personvernforordningen artikkel 17. 

8.7 For å kunne gi personlige og relevante tilbud og kommunikasjon, lagres og benyttes opplysningene kunden gir selskapet, kundens betalings- og fakturahistorikk, bruksmønster og dersom relevant informasjon fra offentlige registre. Ved bruk av personopplysninger til øvrige analyseformål benyttes disse på anonymisert og samlet nivå. Data som er endret slik at Kunden ikke kan identifiseres, kan brukes til forskningsformål. 

Mer informasjon om personvern, og hvordan Selskapet håndterer personopplysninger finnes i Selskapets personvernerklæring.  

9. Systemvedlikehold 

9.1 Mindre systemendringer som ikke forventes å skape driftsforstyrrelser eller utilgjengelighet gjøres fortløpende uten at Kunden varsles om dette. 

9.2 Selskapet skal så langt som mulig ikke foreta planlagt systemvedlikehold i de mest kritiske perioder og/eller tidspunkt for flertallet av Kundene, med mindre det er strengt nødvendig.  

10. Ansvarsbegrensning 

10.1 Selskapets ansvar overfor Kunden er begrenset til refusjon av urettmessig ilagt/fakturerte Produkter fra Selskapet. Selskapet kan ikke holdes ansvarlig for noe øvrig tap, skade eller kostnad som oppstår som følge av Kundens bruk av Produktene eller manglende tilgang til slike. Denne ansvarsbegrensningen gjelder likevel ikke ved grov uaktsomhet eller forsett utvist av Selskapet.  

11. Kommunikasjon og klage 

11.1 Henvendelse fra Kunde kan sendes til Selskapet via Selskapets kundeservicekanaler. Kontaktinformasjon finnes på Selskapets nettsider. 

11.2 Med mindre annet er bestemt, skal informasjon fra Selskapet til Kunden om Avtalen skje via Selskapets nettsider eller gis i fakturaer. Ekstraordinær informasjon knyttet til Avtalen kan også bli sendt på e-post til Kunden eller på annen egnet elektronisk kanal. E-post vil bli sendt på e-postadresse som Kunden har registrert på Avtalen. 

11.3 Klage på uriktig fakturering knyttet til Avtalen må sendes skriftlig til Selskapet via en av selskapets kundeservicekanaler senest tre uker fra det tidspunktet Kunden fikk eller burde fått kunnskap om forholdet som begrunner klagen.  
 
Dersom Kunden har blitt frastjålet Brikke og mener seg fritatt fra sitt betalingsansvar kreves dokumentert politianmeldelse og en redegjørelse av saken.  
 
Kunden er ansvarlig for passeringer registrert på Kjøretøyet overfor Selskapet, men Selskapet vil ta imot klagen fra Kunden og bistå i dialogen med Operatør. 

12. Angrerett 

Dette kapittelet gjelder kun for privatkunder. 

12.1 I henhold til lov om angrerett har Kunden rett til å angre på inngåelse av Avtalen. Hvis Kunden ønsker å benytte seg av angreretten må det skje innen 14 dager etter Avtalens inngåelse. 

12.2 Dersom Kunden umiddelbart etter Avtalens inngåelse benytter Produkter som forbrukes, som eksempelvis bompasseringer, samtykker Kunden til å frasi seg angreretten på Produkter Kunden allerede har brukt på tidspunktet Kunden påberoper seg angreretten. 

12.3 Selskapet tar i tillegg forbehold om å kreve dekning fra Kunden for direkte kostnader som er påløpt i forbindelse med Kundens bruk av Produktene i perioden før angreretten i henhold til punkt 12.1 benyttes. Dette vil i hovedsak dreie seg om kostnader til anskaffelse og distribusjon av elektronisk brikke.  

12.4 For å benytte seg av angreretten kan Kunden ta kontakt med Selskapets kundesenter. 

13. Opphør av Avtalen 

13.1 Kunden har til enhver tid rett til å si opp Avtalen med Selskapet. Oppsigelsen gjelder fra datoen melding fra Kunde er mottatt av Selskapet og oppsigelsen er registrert i AutoPASS Samvirke. Selskapet vil behandle oppsigelsen uten ugrunnet opphold og normalt tar dette mellom én og fem virkedager. 

Kunden er kjent med at betalingsplikten etter Avtalen først opphører når oppsigelsesperioden er utløpt, alle passeringer i avtaleperioden og utestående krav er betalt, og utmeldingen er kvittert og registrert av Statens vegvesen og/eller Operatør. 

13.2 Oppsigelse skal gjøres via Selskapets kundeside eller ved skriftlig henvendelse til Selskapets kundesenter per e-post. 

13.3 Dersom Kunden har utestående betalingskrav eller på annen måte misligholder Avtalen, kan Selskapet sperre Avtalen inntil forholdet er rettet. Dersom kravet ikke betales til tross for betalingsoppfordring, vil kravet bli oversendt til inkasso. 

Sperring av Avtalen betyr at Kunden ikke har tilgang til noen av Selskapets produkter og tjenester inntil alt mislighold er oppgjort eller rettet.  

Ved vesentlig mislighold, herunder gjentatte manglende betalinger, kan Selskapet heve Avtalen med umiddelbar virkning. Ved mindre alvorlig mislighold skal Kunden varsles skriftlig med 14 dagers frist til å rette forholdet før heving iverksettes. 

13.4 Selskapet kan avslutte Avtalen ved mottatt informasjon om dødsfall, konkursbegjæring mot Kunde, ved insolvens hos Kunden eller ved informasjon om at Kunden er begjært personlig konkurs. Kunden kan ikke overdra Avtalen til tredjepart uten Selskapets skriftlige forhåndssamtykke. 

13.5 Avtalen kan overføres til annen aktør dersom Selskapet legger ned sin virksomhet, eller ved fusjon, fisjon eller annen omstrukturering. Selskapet skal i slike tilfeller varsle Kunden senest 14 dager før overføring. 

13.6 Ved opphør av Avtalen kan Selskapet kreve Brikken tilbake. Returkravet er begrunnet i ombruk, korrekt avfallshåndtering og håndtering av elektroniske komponenter. Kunden bekoster selv retur. Dersom Kunden ikke returnerer Brikken(e), kan Selskapet belaste et gebyr tilsvarende kostnaden ved å erstatte denne(disse). 

 14. Lovvalg og tvisteløsning 

14.1 Denne Avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett. 

14.2 Enhver tvist og ethvert krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med denne Avtalen skal løses ved de alminnelige domstoler.  

 

PDF (208KB)

 

Disse vilkårene gjelder fra 01.01.2026 og erstatter tidligere versjoner. Den til enhver tid gjeldende versjon er tilgjengelig på Selskapets nettsider.