Velkommen til Autosync
1. september 2024 ble Fremtind Service til AutoSync. Nytt navn, samme gode fordeler.
Produktvilkår for bruk av AutoPASS
Gjeldende fra 16.09.24
Definisjoner
1.1 Operatør: Operatør er en fellesbetegnelse på bompengeselskaper og ferjeselskaper som inngår i AutoPASS Samvirke.
1.2 AutoPASS: AutoPASS er det norske systemet for elektronisk registrering og betaling av bompasseringer som eies av Statens vegvesen.
1.3 AutoPASS-utsteder: AutoPASS-utsteder er et selskap eller annen juridisk person som etter godkjenning i henhold til Utstederforskriften § 21 eller driftsgodkjenning i henhold til § 22 inngår avtaler med Operatørene og kundene for å tilby tjenester for betaling av bompasseringer og ferjetransport gjennom AutoPASS Samvirke.
1.4 AutoPASS Samvirke: AutoPASS Samvirke er nettverket for elektronisk registrering og betaling av bompasseringer på det offentlige vegnettet og ferjebilletter på offentlige ferjesamband i Norge.
1.5 Avtalepassering: En bom- eller ferjepassering i Norge som er registrert og tilordnet Kundens avtale med Selskapet.
1.6 Brikkeabonnement: Leveranse av en fungerende Brikke (jf. pkt. 3) med tilhørende til enhver tid gjeldende kostnad som belastes Kunden hver måned for å ha avtale med Selskapet om AutoPASS med Brikke(r).
1.7 Utstederforskriften: Utstederforskriften er forskrift om utstedervirksomhet for bompenger og ferjebilletter som regulerer utstedervirksomhet for bompenger på det offentlige vegnettet i Norge og elektronisk billettering gjennom AutoPASS Samvirke.
Særlige avtalevilkår
2.1 Denne avtalen («Avtalen») er en avtale mellom deg som privat- eller bedriftskunde (heretter kalt «Kunde») og AutoSync AS som AutoPASS-utsteder (heretter kalt «Selskapet») om din bruk av AutoPASS-tjenesten tilbudt av Selskapet i AutoPASS Samvirket. De generelle avtalevilkårene for privat- eller bedriftskunder gjelder også, men disse spesielle vilkårene har forrang ved motstrid.
2.2 Avtalen gjelder innkreving av betaling for Avtalepasseringer samt Brikkeabonnement i AutoPASS Samvirket. Avtalepasseringer omfatter alle passeringer knyttet til Kundens Avtale, uavhengig om Avtalepasseringen er registrert med bombrikke eller bilde.
2.3 AutoPASS-fordelene vil først gjelde fra det tidspunkt bestilling er bekreftet mottatt og registrert av Statens Vegvesen. Dette kan medføre at det går noe tid mellom tidspunkt for opprettelse av Avtalen og inntil de aktuelle AutoPASS-fordelene trer i kraft. I den mellomværende perioden er Kunden ansvarlig for bom- og ferjepasseringer overfor Operatørene uten fordeler eller rabatter.
Elektronisk brikke
3.1 Den elektroniske brikken («Brikken») benyttes for registrering av Avtalepasseringer i AutoPASS Samvirke. Brikken er knyttet til kjøretøyets registreringsnummer, og kan brukes i alle automatiske bomstasjoner og ferjeanlegg i Norge. Brikken vil også kunne benyttes for øvrige tjenester som er tilpasset denne. For disse tjenestene gjelder egne vilkår.
3.2 Brikken kan også brukes i flere land tilknyttet EasyGo og EETS (European Electronic Toll Service), forutsatt at Kunden har inngått egen avtale med Selskapet om dette.
3.3 Brikken utstedes av Selskapet ved oppstart av Avtalen. Brikken er Selskapets eiendom. Kunden plikter å erstatte tapt eller ødelagt Brikke.
3.4 Kunden kan registrere flere Brikker på denne Avtalen og er selv ansvarlig for å bestille eller avbestille Brikker på Selskapets kundeside. Hver Brikke er tilknyttet ett bestemt kjøretøy.
3.5 Det er kjøretøyets registreringsnummer som skal stå oppført under Avtalen, ikke eventuelle personlige kjennemerker/bilskilt.
3.6 Brikkene er knyttet til denne Avtalen og tilhørende registrert(e) kjøretøy. Kunden kan ikke overdra Avtalen til andre.
3.7 Brikken skal ikke benyttes i andre kjøretøy enn det kjøretøyet og registreringsnummeret som er registrert på Avtalen for den aktuelle Brikken. Brikken skal monteres i kjøretøyet i henhold til Selskapets anvisning. Brudd på dette punktet regnes som mislighold av denne Avtalen, og kan medføre sperring og/eller heving av Avtalen samt gebyr for feilbruk, samt at Avtalen blir belastet for bompasseringene som registreres med bombrikken selv om brikken sitter i et annet kjøretøy enn den det avtalen er registrert på.
3.8 For å ha krav på rabatter og fordeler under Avtalen må Kunden ha plassert Brikken(e) i riktig kjøretøy og i henhold til Selskapets monteringsanvisning.
3.9 Kundens manglende eller feil bruk av Brikken(e) medfører økte kostnader og øker risikoen for feil. Selskapet kan derfor ta ekstra betalt for Avtalepasseringer som foretas med kjøretøy uten korrekt montert Brikke. Gjeldende sats for passeringer uten Brikke er per i dag NOK 0.
3.10 Ved tyveri av Brikken kreves dokumentert politianmeldelse og en redegjørelse av saken før Kundens ansvar etter denne Avtalen vurderes bortfalt.
3.11 Ved salg eller annen avhending av kjøretøyet skal Kunden avslutte eller endre informasjon knyttet til Avtalen på Selskapets nettsider. Inntil meldingen om endret eller avsluttet Avtale er bekreftet mottatt og registrert av Statens Vegvesen er Kunden betalingsansvarlig for påløpt passeringstakst som er registrert på kjøretøyet og/eller bombrikken. Tilsvarende gjelder dersom Avtalen er tilknyttet et kjøretøy som Kunden leaser eller på annen måte disponerer.
3.12 Dersom det ikke er registrert passeringer knyttet til Avtalen de siste tre årene har Selskapet rett til å avslutte Avtalen med umiddelbar virkning.
PDF (100KB)
Særlige produktvilkår for AutoPASS-avtaler med AutoSync inngått før 1.11.23
I henhold til punkt 1.5 i Avtalevilkårene gjeldende tom. 31.10.23 ble AutoPASS-brikken utstedt av Selskapet mot betaling av et depositum. Denne generelle depositumsordningen er avviklet og erstattet av et brikkeabonnement fra 1.11.23.
For avtaler hvor det er innbetalt depositum etter den gamle ordningen, vil månedlig abonnementsavgift fra 1.11.23 motregnes mot innbetalt depositum frem til depositumet er fullt ut tilbakebetalt. Kunder som sier opp AutoPASS-avtalen med Selskapet før innbetalt depositum er tilbakebetalt vil få refundert tilgodehavende (forutsatt at tilgodehavende beløp overstiger NOK 20).